Lessons learned
Kończymy realizację projektu, ale to nie oznacza, że przestajemy działać. W trakcie realizacji projektu udało nam się zrobić wiele na rzecz naszej gminy. Wzmocniliśmy także naszą organizację, a zespół nabrał kompetencji do tego, żeby dalej działać i się rozwijać. W związku z tym dzielimy się przemyśleniami naszymi i eksperta zewnętrznego realizującego ewaluację naszego projektu. Rekomendacje i wnioski posłużą nam do tego, aby kolejne działania realizować jeszcze bardziej efektywnie.
Organizacja
- Dzięki globalnemu spojrzeniu na realizowany budżet oraz systemowemu podejściu do wydatków udało się zrealizować wszystkie zadania.
- Dzięki zapewnieniu we wniosku stanowiska koordynatora, system zarządzania projektem jest skuteczny. Wszystkie zadania zostały zrealizowane zgodnie z zaplanowanym harmonogramem, a dokumenty posiadają odpowiednie opisy.
- Pomocnym narzędziem zarówno w bieżącym administrowaniu projektem, jak i przygotowaniem sprawozdania rocznego i ewaluacji mid-term oraz ex-post z realizacji projektu okazał się rejestr dokumentów księgowych i umów opracowany przez koordynatora administracyjnego.
- W przyszłości zaleca się wpisanie w plan kosztów wynagrodzenia dla prawnika, który dostosuje zapisy prawne do realizowanych zadań w projekcie. Zaplanowane wskaźniki w projekcie stały się trudno mierzalne ze względu na konieczność podejmowania działań zgodnych z zapisami RODO. Wszelkie zdjęcia i listy, które są potwierdzeniem realizacji wielu działań zaplanowanych w projekcie stają się problematyczne zarówno w zbieraniu i archiwizowaniu. Wielość stron zawierających różne oświadczenia utrudnia pracę w terenie. Dodatkowo, również anonimizacja list (zakrywanie danych wypełnionych przez kolejnych uczestników wydarzenia przed innymi uczestnikami) jest niemal niemożliwe w warunkach terenowych.
- Zatrudniony koordynator jak i pozostała kadra projektowa zostali wybrali na podstawie ich doświadczenia i umiejętności. Wybór podyktowany jest również merytorycznym wskaźnikami, które zostały przedyskutowane przez Zarząd Stowarzyszenia „Perła Pękowic”. Rekomenduje się zachowanie podobnego schematu doboru pracowników przy realizacji kolejnych projektów.
- Realizacja projektu wymagała współpracy z wieloma podmiotami i osobami. Wśród nich wymienić należy przedstawicieli NGO, JST, gminy, sołtysów, członków rad sołeckich, ekspertów zewnętrznych, przedstawicieli Stowarzyszenia „Perła Pękowic” (realizator), wolontariusze. Kontakty ze wszystkimi stronami wymagały dużego nakładu czasu i umiejętności w zakresie łączenia, często sprzecznych interesów reprezentowanych przez różne zaangażowane w realizację projektu sektory. W przyszłości należy przewidzieć działania mające na celu integrację stricte nastawioną na poznawanie się tych różnych środowisk, aby współpraca projektowa przebiegała bez zakłóceń.
- Obieg dokumentacji powstałej w ramach projektu jest ważnym zadaniem koordynatora i osób zaangażowanych w ich odpowiednie procedowanie oraz opis. W związku z tym w przyszłości należy umożliwić elektroniczny obieg dokumentów. Jest to o tyle istotne, że od 2024 roku, zgodnie z obowiązującym prawem, wszystkie faktury będą wystawiane z wykorzystaniem platformy rządowej.
Komunikacja
- Wszystkie przygotowane materiały promocyjno – informacyjne zostały przygotowane zgodnie z księgą wizualną projektu oraz zasadami promocji opracowanymi dla programu NOWIEFIO.
- Strona internetowa projektu jest aktualizowana, a dostępne na niej materiały odpowiadają zadaniom merytorycznym wpisanym w projekcie.
- Broszury i informacje drukowane przygotowywane w ramach projektu znajdują swoje odzwierciedlenie na stronie internetowej projektu.
- Analizując zarówno ilościowo jak i jakościowo zakres stosowanych metod komunikacji, należy uznać, że był zróżnicowany i szeroko zakrojony. Podejmowane działania od samego początku były intensywne, aby zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia założonej ilości osób podczas warsztatów. W przyszłości warto od początku projektu zaplanować współpracę z gminą i JST w celu szerszej promocji.
- W czasie realizacji zadań wynikających z wniosku projektowego postanowiono zmienić firmę dbająca o wizerunek projektu na portalu społecznościowym Facebook. W opinii koordynatorów projektu ich praca nie spełniała standardów. W ich miejsce został zatrudniony nowy specjalista. W przyszłości warto zastanowić się nad abonamentowym wykorzystaniem AI w generowaniu treści promocyjnych. Szkolenie z tego zakresu mogłoby po pierwsze usprawnić tworzenie materiałów promocyjnych, ponieważ większość merytorycznych tekstów i tak musi przygotować osoba, która zna projekt, po drugie mogłoby to przełożyć się na oszczędności w projekcie.
Realizacja
- Organizacja warsztatów dla mieszkańców i NGO z terenu gminy przysporzyła wiele problemów w trakcie rekrutacji. Konieczne było wprowadzenie działań zaradczych, nawiązanie współpracy z JST i gminą w celu szerszej promocji i rekrutacji. Problemem były zarówno obiektywne warunki popandemiczne, jak i „zwyczajny” brak czasu wśród mieszkańców gminy. W związku z tym, zdecydowano o zmianie formy rekrutacji (rekrutacja celowa, z wykorzystaniem kapitału społecznego organizacji lokalnych). Problem z aktywnym udziałem w życiu społecznym jest trudnym problemem do przezwyciężenia, dlatego tym bardziej optymizmem napawa fakt, że w konsekwencji działań udało się zrealizować wszystkie cele i przedsięwzięcia, co w przyszłości może zaowocować realną zmianą społeczną.
- Opracowanie elektronicznej wersji materiału promocyjno-informacyjnego było kluczowe zarówno na etapie prowadzenia konkursu, dla którego przygotowanie tego dokumentu było dedykowane zgodnie z wnioskiem projektowym, ale także dla całego projektu do samego końca jego trwania. Powstały materiał był wykorzystywany wiele razy, przy okazji różnych spotkań projektowych, oraz szerszych – dotyczących idei smart villages w Polsce. Materiał bez wątpienia jest efektem realizacji projektu, który będzie wykorzystywany po zakończeniu jego realizacji.
- Konkurs „Smart Villages dziś i jutro” został przeprowadzony w podziale na 3 kategorie wiekowe. W związku z tym, informacje o nim były kolportowane różnymi drogami, w tym podczas spotkań gminnego klubu seniorów, czy podczas zebrań wiejskich. Efektem tego, zebrano prace, które następnie wyróżniono. Na uwagę zasługuje fakt zróżnicowanych form prac przewidzianych w konkursie – w śród nich wymienić można prace plastyczne, techniczne, muzyczne, poetyckie, czy komiksowe oraz multimedialne. Konkurs przyczynił się do pogłębienia wiedzy w zakresie idei rozwoju smart villages oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego, którego elementarnym zadaniem jest wspieranie rozwoju lokalnego i angażowanie się w sprawy lokalne. Dzięki międzypokoleniowemu charakterowi działania, młodsi mogli poznać podejście starszych osób do tego zagadnienia, a starsi, mogli zupełnie inaczej spojrzeć na gminę widzianą oczyma dzieci.
- Przeprowadzone warsztaty konsultacyjno-diagnostyczne stanowiły zwieńczenie działań przygotowawczych społeczność lokalna do podjęcia inicjatyw na rzecz strategicznego podejścia do rozwoju lokalnego. Mieszkańcy, w tym liderzy społeczni, sołtyski, członkowie rad sołeckich i przedstawiciele lokalnych organizacji, którzy w ramach wcześniejszych działań integracyjno-promocyjnych nabyli wiedzy i doświadczenia w zakresie angażowania się w sprawy lokalne z wykorzystaniem instrumentu smart villages, podjęli trud aby przygotować koncepcje dla swoich sołectw. Efektem tego, w ramach spotkań, a także szeregu mniej formalnych inicjatyw, przeprowadzono 8 spotkań, na których wyłoniono zespoły zadaniowe ds. opracowania 4 koncepcji SV. Podczas spotkań zebrano niezbędną wiedzę do tego, aby przygotowane koncepcje były realnie odpowiadającymi na lokalne potrzeby i problemy dokumentami i , aby w przyszłości były one oddolnie realizowane. Zaangażowanie na etapie tworzenia dokumentów koncepcyjnych było o tyle ważne, że w późniejszym czasie nie będą traktowane jako obce i „nie nasze”. Utożsamienie się mieszkańców z powstałymi dokumentami było ważnym elementem realizowanych spotkań.
- Przeprowadzenie badania ilościowego poprzedziło realizację spotkań w poszczególnych sołectwach. Efektem tego, na spotkaniach diagnostyczno-konsultacyjnych znane były wyniki ankietowej diagnozy lokalnej, a dyskusje dotykały kwestii opisanych w wynikach z przeprowadzonego badania. To umożliwiło merytoryczną dyskusję i stanowiło ważną podstawę do rozmów i hierarchizacji problemów i wyzwań, które finalnie miały znaleźć się w koncepcjach. Badanie realizowane było zarówno online jak i w sposób tradycyjny i zgromadzono ponad 430 ankiet z czterech sołectw.
- Opracowanie czterech koncepcji rozwoju SV nie było zadaniem prostym, gdyż przy pracy nad jednym dokumentem zaangażowanych było wiele stron i osób, merytorycznie wnoszących istotny wkład w jej kształt. Wśród nich byli wolontariusze, sołtysi, członkowie rad sołeckich, mieszkańcy wybrani do zespołów zadaniowych, koordynator, informatyk, ekspert opracowujący dokument. Ważna rola ekspertów zewnętrznych przygotowujących dokumenty polegała na syntetyzowaniu i hierarchizacji zgłaszanych pomysłów i potrzeb. Ostatecznie przygotowano dokumenty koncepcyjne zgodnie z przyjętą strukturą, a powołane na tą okoliczność partnerstwa zadeklarowały chęć ich wdrażania ponad okres realizacji projektu. Wszystkie dokumenty zawierają procedurę aktualizacji, dlatego będą mogły być z powodzeniem dostosowywane do zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych. Cele i działania przewidziane w ramach poszczególnych koncepcji są zróżnicowane (działania infrastrukturalne realizowane potencjalnie ze środków EFRROW jak i miękkie, realizowane z różnych źródeł, np. fundusz sołecki, LGD, sponsorzy lokalni).
- W ramach projektu przewidziano wdrożenie 4 rozwiązań w ramach realizowanego projektu. Stanowiło to zachętę do tego, aby aktywnie włączyć się w pisanie koncepcji, ale także, żeby „na własnej skórze” przekonać się, że jej wdrażanie ma sens a zapisane w niej cele i działania realnie odpowiadają na zgłaszane potrzeby podczas licznych spotkań. Ważne było to, żeby wzbudzić wśród mieszkańców poczucie podmiotowości i sprawczości, żeby ugruntować /zbudować postawę aktywnego zaangażowania się w sprawy społeczne i budować dobrą kulturę społeczeństwa obywatelskiego. W ramach przewidzianych do realizacji działań wykonano po jednym w ramach każdej koncepcji. Zarówno pod względem tematycznym (integracja międzynarodowa, pamięć i tożsamość, digitalizacja przestrzeni kultury i rekreacji, urządzenia transportu osobistego) jak i grupy docelowej (wszyscy mieszkańcy, dzieci, seniorzy) projekty były zróżnicowane, co może stanowić ważny wskaźnik realnego zaangażowania mieszkańców w opracowanie koncepcji i samo wdrażanie. Dobre efekty zrealizowanych działań stanowiły także bodziec do podejmowania kolejnych wysiłków na rzecz zrealizowania przyjętych koncepcji.